.eco – en miljövänlig domän


Vi följer upp gårdagens inlägg om miljövänliga webbhotell med ett inlägg om miljövänliga domännamn. Men hur blir en domän miljövänlig? Det är ju bara en adress på Internet? Ja, det är inte domänen i sig utan dess förvaltare och regelverk som gör den miljövänlig. Det är dags att spana in .eco.

Enkelt uttryckt så koordineras samtliga domännamn, eller toppdomäner, såsom .se, .com och .eu av organisationen ICANN. Varje toppdomän har ett oberoende egenstyre, men ICANN har en rådgivande och övergripande roll. ICANN bestämmer dock när nya toppdomäner ska införas.

För ett tag sedan bestämde ICANN att det ska bli fritt fram för vem som helst, med rätt kompetens och ekonomisk stabilitet, att få starta en egen toppdomän. Det innebär i teorin att vi skulle kunna ansöka om en toppdomän som .reklamfritt (om än att det givetvis inte kommer hända).

En miljövänlig domänNu har det inkommit förslag på en miljövänlig toppdomän vid namn .eco. Och det är inte bara en, utan två, organisationer som vill introducera denna nya toppdomän. Oavsett vem det är som får hantera .eco så finns det en gemensam filosofi bakom det hela.

Tanken med .eco är att företag, organisationer och privatpersoner ska visa sitt stöd för miljön och hur de arbetar med olika miljöfrågor.

Det kan t ex ske genom att en del av avgiften för domänen går till ett miljövänligt projekt, att det finns vissa miljövänliga kriterier för en domänregistrering (t ex som att man tidigare var tvungen att ha ett svenskt företag för att registrera en .se domän) eller liknande. Eftersom det inte är klart vem som kommer få hantera .eco så är detta inte klart än.

Varför skulle man då vilja registrera en .eco domän, om man inte är en organisation som Greenpeace eller liknande?

Jo, företag skulle t ex kunna registrera .eco domäner och visa upp hur de arbetar med olika miljöfrågor genom dessa domäner. Volvo kan registrera volvo.eco och visa upp sina miljövänliga bilmodeller, IKEA kan registrera ikea.eco och visa upp sina ekologiska möbler (eller börja sälja ekologiska möbler) och Apple kan registrera apple.eco och visa hur deras datorer påverkar miljön.

Det är bara några exempel på vad en .eco domän kan göra. Möjligheterna är egentligen obegränsade och vi hoppas att denna toppdomän blir en verklighet snart. Det enda gruskornet i maskineriet är en eventuell överkapitalisering av .eco domänen, men förhoppningsvis kommer den stora uppmärksamheten kring .eco att förhindra något sådant.

Att ett flertal framträdande miljökämpar, såsom Al Gore, och organisationer, såsom WWF och Green Cross, står bakom .eco gör inte saken sämre heller. :)

Publicerat under: Tips den augusti 11th av Jonathan Sulo


  • http://erikstenman.se Erik Stenman Andersson

    Spännande och för en gångs skull en ny domänändelse som inte känns helt meningslös. Det här kan nog lyckas. :)

  • Pingback: jardenberg kommenterar – 2009-08-12 — jardenberg unedited

  • http://twitter.com/mansj Måns Jonasson

    Det här med nya toppdomäner är väldigt spännande, och det säger jag inte bara för att jag jobbar åt .SE… :)

    Jag har läst ett par bloggar om .eco och har fortfarande väldigt svårt att förstå poängen med att ta fram en ny toppdomän för detta ändamål. I mina ögon är det .mobi än en gång.

    Det har visat sig gång på gång att "ändamålstoppdomäner" inte är attraktiva eller fungerar. De domäner som funkar är lands/kulturellt betingade toppdomäner, alternativt de toppdomäner som används på annat sätt än det är tänkt, (se .fm, .tv, etc.)

    Visst är det troligt att vi kommer att få se en störtflod av nya toppdomäner framöver, men jag tror att de enda som kommer att bry sig är vissa typer av företag samt webbmakare som är sugna på att sälja in nya sajter. För inte kommer vanliga användare att tycka att det är smart eller smidigt att gå till volvo.eco för att se miljövänliga bilar när resten av innehållet/sajten ligger på volvo.com eller volvo.se?

    This comment was originally posted on jardenberg unedited

  • Pingback: Död åt alla toppdomäner | Jonathan Sulo

  • http://twitter.com/mansj Måns Jonasson

    Det här med nya toppdomäner är väldigt spännande, och det säger jag inte bara för att jag jobbar åt .SE… :)

    Jag har läst ett par bloggar om .eco och har fortfarande väldigt svårt att förstå poängen med att ta fram en ny toppdomän för detta ändamål. I mina ögon är det .mobi än en gång.

    Det har visat sig gång på gång att “ändamålstoppdomäner” inte är attraktiva eller fungerar. De domäner som funkar är lands/kulturellt betingade toppdomäner, alternativt de toppdomäner som används på annat sätt än det är tänkt, (se .fm, .tv, etc.)

    Visst är det troligt att vi kommer att få se en störtflod av nya toppdomäner framöver, men jag tror att de enda som kommer att bry sig är vissa typer av företag samt webbmakare som är sugna på att sälja in nya sajter. För inte kommer vanliga användare att tycka att det är smart eller smidigt att gå till volvo.eco för att se miljövänliga bilar när resten av innehållet/sajten ligger på volvo.com eller volvo.se?

    This comment was originally posted on jardenberg unedited

  • Pingback: Nya TLD:er och varför några är dömda att misslyckas | Björn